Wat doe ik als kindercoach en open huis!

Ik krijg vaak de vraag: wat doe je nu precies als kindercoach?

Als kindercoach help ik kinderen en/of ouders met zaken die als lastig of moeilijk worden ervaren. Dat kan zijn op het gebied van opvoeding van: leer- en concentratie problemen, het gedrag van kinderen, de puberteit, hoog sensitiviteit. Het helpen doe ik met handvatten, tips, maar uiteindelijk moeten de ouders en het kind daadwerkelijk zelf aan de slag om het probleem op te lossen. Dat kan ik niet voor hen doen. Ik ben niet de oplossing als kindercoach maar de back up, waar weer om advies gevraagd kan worden in dat proces. Coaching duurt daarom vaak ook niet lang. Gemiddeld duurt een coaching 4-8 sessies waar we werken aan 1 doel.

Wanneer kinderen absoluut niet naar een kindercoach willen, moet je dat als ouders ook niet dwingen. Ik zeg dan vaak, kom als ouder bij me voor een intake gesprek en daar kunnen we dan kijken of het raadzaam is om zelf te komen. De ervaring leert dan dat de tips/ handvatten vaak genoeg zijn voor gedragsverandering bij het kind, soms ook met 1 sessie al.

Ik ben een kindercoach, dat betekent een coach voor de kinderen. Dit betekent niet altijd dat ik alleen gesprekken voer met kinderen. Soms is het raadzamer dat het kind niet meekomt en ik alleen met de ouder(s) in gesprek ben. Soms heb ik ook een tweetal sessies alleen met het kind en heb ik daarna een tweetal sessies met de ouder (s). Ik laat dit altijd afhangen wat er bij de intake gevraagd wordt en wat ik denk dat nodig is. Ik adviseer dus ook heel vaak om eerst zonder het kind te komen.

Wanneer het kind alleen bij me komt, werk ik vaak door middel van activiteit in de vorm van een spel of het maken van iets. Ik voel ter plekke aan wat het kind nodig heeft en speel daar op in.

Heb je na het lezen hiervan nu nog vragen of heb je belangstelling voor wat ik precies doe? In de week van maandag 3 september tot en met vrijdag 7 september houd ik elke ochtend tussen 9-12 uur open huis. Je kunt dan kennismaken met mij, de ruimte waar ik de coaching gesprekken houd bekijken en daar kan ik over mijn werkwijze vertellen. Wees van harte welkom! De koffie en thee staan klaar op Aquarius 1, Assen (kloosterveen)

Groetjes Tamira Sijbring

06-37382511

Zomervakantie

Voor veel kinderen is de zomervakantie een belangrijke periode om tot rust te komen, om alle (leer) ervaringen van het hele schooljaar een plekje te geven. Belangrijk is het dan ook om kinderen die rust te geven. De vakantie vol plannen met allerlei activiteiten, omdat je denkt dat het voor het kind zo leuk is, kan ook averechts werken, namelijk een boos en opstandig kind. Doe ook een dagje tussen de activiteiten door helemaal niets! Er zijn ook kinderen die de vakantie erg lastig vinden, zij gedijen goed onder de structuur van school en als deze wegvalt dan is er ineens geen afbakening meer en wordt de wereld om hen heen ineens weer erg groot. Deze kinderen hebben dus ook thuis en tijdens de vakantie heel veel structuur nodig met duidelijke regels. Daar tussen in mogen ze dan ook leren om met die prikkels die ze ervaren om te gaan om ook flexibel te leren zijn!

Heeft u nu na de zomer vakantie toch het gevoel; ‘help ik heb zelf geen vakantiegevoel ervaren, hoe moet dit toch met mijn kind’, met daarbij de handen in uw haren?  Ik kan u helpen met een blijvende oplossing. Met simpele adviezen komen we vaak al een heel eind.

De praktijk is gesloten t/m 26 augustus. Maar vanaf 27 augustus bent u van harte welkom voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en/of coaching.

In oktober 2018 ga ik een ik leer leren training aanbieden voor kinderen die op het voortgezet onderwijs zitten, meer informatie hierover volgt in september!

Ik wens jullie allemaal een hele fijne zomer toe!

Tamira

Overtuigingen

Hoe hardnekkig is een overtuiging die je al je hele leven met je meedraagt, maar die in wezen is gebaseerd  op een diepe oude pijn die al is ontstaan bij onze voorouders en die van ouders op kind worden doorgegeven? Overtuigingen die ervoor zorgen, dat we hoge verwachtingen hebben van onszelf en anderen.  Het bekende zwart/wit denken en het veroordelen van anderen zijn voorbeelden van overtuigingen. Overtuigingen die je beperken, die ervoor zorgen dat je soms uit balans kan raken. Die ervoor zorgen dat je verdrietig bent,  omdat de wereld om je heen, niet voldoet aan je verwachtingen. Overtuigingen die ervoor zorgen dat je soms negatief bent en daarom mensen om je heen afstoot. Die ervoor zorgen dat je soms heel boos bent op alles en iedereen, omdat het pijn doet wat er gezegd wordt. Zij laten je voelen en waarom?  Omdat je dan naar die overtuiging die er zit mag kijken, liefdevol..zonder oordeel. Dan kan er balans ontstaan en kunnen overtuigingen doorbroken worden. In mijn praktijk ontmoet ik ook ouders en kinderen die vastzitten in die overtuigingen. Kinderen die eigenlijk de spiegels zijn naar hun ouders. Daarom werk ik ook altijd samen met de ouders en het kind. Als het kind jonger is dan 8 jaar, werk ik vaak alleen eerst met de ouder en indien nog nodig kan ik daarna nog sessies hebben met het kind. Als kindercoach help ik het kind met tools de spiegels te verwoorden en help ik ouders het kind anders vast te houden, waardoor er ruimte komt voor beiden. Vaak is dat al genoeg voor het probleem, waar ze mijn hulp voor hebben ingeroepen. In een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek vertel ik u meer over mijn werkwijze en kunt u daarna zelf beslissen of er een klik is en ik met u en uw kind aan het werk kan om het probleem wat er is op te lossen.

Liefs Tamira

Boosheid

In mijn praktijk en in mijn omgeving op school zie en hoor ik veel ouders worstelen met de boosheid van hun kind. Met de heftige reacties die er kunnen zijn. Ze willen eigenlijk niet dat hun kind zo boos is en zetten alles in om dit te voorkomen. Dit komt omdat er op boosheid een taboe bestaat. Wij hebben geleerd dat boos zijn er niet mag zijn, met alle gevolgen van dien. Wij kunnen onze kinderen helpen door hen de erkenning te geven op die boosheid die er is, daarna kunnen we vragen waarom de boosheid er was en daarna kunnen we hen tools geven hoe ze de volgende keer met hun boosheid om kunnen gaan. Oefenen, ervaren, vallen en weer opstaan. Om het goede voorbeeld te geven kunnen wij als volwassenen hetzelfde doen. Erken de boosheid van je partner, vriend(in), broer, zus, collega wie dan ook eens…vraag daarna naar de reden en in deze situatie hoef je geen tools te geven, maar vertel je wat die boosheid met jou heeft gedaan (kwetsbaar durven zijn). Let maar op 9 van de 10 keer werkt dit veel beter, dan negeren of er tegen in gaan op dezelfde manier.